Kibir Haset Hırs | Arrogance, Envy, Ambition

 Peygamber Efendimiz (sallallâhü aleyhi ve sellem) bir hadîs-i şeriflerinde buyurdular ki:

“Kibirden sakınınız Çünkü iblis’i, Âdem Aleyhisselâm’a secde etmemeye kibri sevk etti.

Hırstan sakınınız! Çünkü Âdem Aleyhisselâm’ı yasak ağaçtan yemeye, cennette ebedî kalma hırsı sevk etti.

Hasetten de sakınınız! Çünkü Âdem Aleyhisselâm’ın iki oğlundan biri olan Kâbil, kardeşi Hâbil’i hasedi sebebiyle öldürdü. İşte bunlar bütün hataların başıdır.” Yani, bütün kötülükler bu üç kötü ahlâkın neticesidir.

İbn-i Atâullah (rah.) dedi ki: Şeyh Şâzelî (rah.) insanlara, Allâhü Teâlâ indindeki rütbesine göre ikramda bulunurdu. Hatta yanına gelen ibâdet ehli birine yüz vermezken, günahkâr birine İkrâmda bulunmuştur. Sebebi şudur ki; ibâdet ehli kişi âmeli ile kibirlenerek, günahkâr ise günahlarının – çokluğu ve emirlere muhâlefeti sebebiyle zelil olarak, üzülerek, hüzünlü bir halde huzûruna gelmiştir.

Hırstan sakınmalıdır. Hırs; talepte aşırıya gitmek ve haddinden fazla çabalamaktır. Bu ise cimrilikten meydana gelen (kötü) bir ahlâktır.

İbrahim bin Edhem (rah.): “Hırs ve aç gözlülüğün az olması doğruluğa ve verâya, çokluğu ise üzüntü ve perişan olmaya sebeptir.” demiştir.

İmam Mâverdî de (rah.) şöyle dedi: “Hırs ve aşırı cimrilik, her kötülüğün ve çirkinliğin aslıdır. Çünkü aşırı cimrilik, hakları yerine getirmekten alıkoyar ve isyankâr olmaya sebep olur. Hırs ise her cihetten nefsi istîlâ ettiği için insanı bütün güzel hasletlerden uzaklaştırır, ibâdetten alıkoyar. Sâhibini şüpheli şeylerin ortasına atar.”

Hırslı kimse, nefsini zelil etmekten ve Rabbini gadablandırmaktan başka bir kazancı olmazken, rızkında en ufak bir ziyâdeleşme  gerçekleşmez. (Feyzû’l-Kadir)  Saygılarımla.


ARROGANCE, ENVY, AMBITION 

Our Prophet (sallallâhü aleyhi wa sallam) said in a hadith that:

Ri Beware of arrogance Because he has sent the kings to not to prostrate to his demon, Adam Aleyhisselâm Âa.

Beware of shock! Because Adam sent the ambition of eternity in heaven to eat Aleyhisselâm’ı prohibited.

Beware of damage! Because Kabul, one of the two sons of Aleyhisselam, Kabul, killed his brother because of the haram. That is the beginning of all errors. Bu So, all evil is the result of these three bad morals.

Ibn ‘Ataullah (rah) said: Shaykh Shoudali (rah) people, according to the rank of Aliah Ta’ala rank would have served. Even when a worshiper who came next to him not give a good one, a sinful one was found in the Thrifty. The reason is that; The person of worship has become arrogant, and the sinner has come to grieve, in grief, in grief, because of the multitude and misery of orders.

He must avoid the shock. Ambition; the demand is to go into excess and to overestimate. This is a (bad) morality consisting of stinginess.

Ibrahim bin Edhem (rah.): “Ambition and greed is less than accuracy and verâya, the multiplicity is caused by sadness and miserable,” he said.

Imam al-Ma’di (rah.) Said: r Ambition and extreme parsimony are the origin of all evil and ugliness. Because extreme stinginess prevents the fulfillment of the rights and causes it to be rebellious. Ambition is to remove the human beings from all the beautiful haslets, because it invokes the soul from any kind of politics. He throws his predecessor in the middle of questionable things. S

While the ambitious one has no other gain than to make his soul special and to gadab the Lord, there is not a slight waste of His rent. (Feyzûgl-Kadir) Sincerely.

 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir